تبلیغات هدفمندراهکارهای تبلیغاتی بکر

راهکارهای تبلیغاتی بکر

20 راهکار تبلیغاتی بکر

در دنیای امروز و در عصر تکنولوژی که جهان به یک دهکده کوچک تبدیل شده و سرعت در رقابت حرف اول را می زند، برای بهتر دیده شدن باید حضوری متفاوت، خلاق و جذاب داشته باشید؛ حضوری که بتوانید در کوتاه ترین حالت ممکن، به بهترین نحو خود را ارائه دهید، در کسب و کار به چنین ماهیتی “تبلیغ” می گوییم.

شلوغی، تراکم بالا، سرعت، ترافیک و آلودگی، عناصری هستند که در فضای اطرافمان پخش شده اند و تبلیغات در لابه لای این به اصطلاح بازار شام، بسیار سخت و حساس خواهد بود؛ اگر هدفمند تبلیغات نکنیم، یعنی نتوانسته ایم خوب خود را به جامعه اطرافمان بشناسانیم و محکوم به شکست هستیم.

در این عصر ماشینی با روابط اجتماعی پیچیده، باید بتوانیم برای معرفی خود، راهکارهای بکر، سریع و منحصر به فردی را ارائه کنیم، همان طور که برای معرفی کالا، خدمات و محصولاتمان از تکنیک ها و تاکتیک های خلاقانه در تبلیغات و روابط عمومی استفاده می کنیم.

این جمله به این معناست، که بهترین خدمات، مرغوبترین تولیدات و حرفه ای ترین محصولات اگر با یک تبلیغات خوب همراه نباشد، فروشی را به همراه نخواهد داشت، پس شما باید با صدای بلند و تبلیغات گسترده حضورتان را به جامعه هدف اعلام کنید.

“سرعت و خلاقیت” دو فاکتور مهم و اصلی در جذب سریع مخاطب (مشتری) و معرفی کسب و کار شما محسوب می شوند.

سرعت در انتقال پیام و خلاقیت در نوع ارائه، می تواند در این دنیای شلوغ، ما را سریعتر به ذهن مخاطب رسانده و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

پیام هایی که طراحی می کنیم باید پیام های منحصر به فردی باشد. در واقع خوراکی باشد که مخاطب ما چه در جامعه و چه در کسب و کار به آن نیاز دارد.  اگر پیامی داشته باشیم که تمامی استانداردها را رعایت کرده باشد، یعنی هم خاص باشد و هم به روز، اما زمان ارائه از خلاقیت و سرعت عمل استفاده نشود حتما در ارتباط با مخاطب به شکست می خوریم. شکست در تبلیغات شکست در کسب و کار است و شکست در کسب و کار هدر رفتن زمان و منابع انسانی مفیدی است که می توانست بهترین فرصت رشد و پیشرفت باشد.

خلق راهکارهای بکر تبلیغاتی در دنیای واقعی و مجازی امروز کاری بس دشوار و نفس گیر است. شرکت ها و کانون های تبلیغاتی زیادی برای خلق این راهکارها، میلیون ها تومان هزینه دریافت می کنند، اما مهم نتیجه تاثیر گذار است.

در ادامه 20 راهکار تبلیغاتی بکر که به صورت اختصاصی برای اولین بار تدوین شده، به همراه نمونه های اجرایی که مورد آزمون و خطا قرار گرفته است را  به صورت رایگان در اختیار کسب و کارهایی قرار می دهم که نیازمند رشد و پویایی هستند.

راهکارهایی که برای آفریدن آن ها بیش از یک سال زمان صرف شده است و امروز در اختیار شما قرار می گیرد.

در ضمن توجه داشته باشید که تبلیغاتی مانند چاپ تراکت، اس ام اس، تبلیغات تلگرامی و برخی از این موارد رو به منسوخ شدن هستند و دیگر مخاطب به دنبال شما نمی آید، چرا که تعداد انتخاب هایش در هر زمینه به شدت زیاد شده است و رقابت بر سر بهترین خدمات و حس خوب است نه چاپ تراکت رنگی گلاسه!

 

با 4 استراتژی به 20 راهکار بکر می رسیم:

استراتژی یوزپلنگ (دنبال کردن مشتریان تا خانه آنها)

این استراتژی از دو واژه یوز یعنی یوزیدن (جستن و طلب کردن) و پلنگ تشکیل شده است که به معنای پلنگی است که به دنبال شکار خود گشته و آن را با جستن و دنبال‌کردن می‌گیرد. این استراتژی بیشتر به صورت آفلاین انجام می پذیرد و مخاطب را درگیر رفتارهای فیزیکی و محرک می کند. بیشترین بازخورد در این استراتژی زمانی به وجود می آید که مشتریان را با برنامه ای جدی و مدون دنبال کنید و به آن ها بگویید که چرا اهمیت دارند! در استراتژی یوزپلنگ از قابلیت های زیادی می توان برای تبلیغات استفاده نمود که در این متن به بخشی از آن هخا اشاره می نماییم.

استراتژی فوق 5 برنامه را دنبال می کند و به شرح ذیل می باشد:

برنامه اول : ساخت آویز های تبلیغاتی و نصب آن ها به دستگیره های منازل و مغازه های سطح شهر که باید در زمانی این اتفاق بیوفتد که آدم ها با دیدن آن تعجب کنند و برای مطالعه، از آن نگهداری کنند. این آویزها باید حامل پیامی باشند از جمله : کد هدیه، معرفی محصول جدید، دعوت به چالش و… که می توان آن آویز را به عطری خاص معطر نمود که حس بویایی مخاطب با در دست گرفتن آن تحریک شود.

برنامه دوم : ارسال نمونه ی کوچک از محصولات جدید و یا تهیه یک گیفت هدیه برای مناسبت های خاص و ارسال آن برای مشترکین و یا عضویت های باشگاه مشتریان کسب و کارمان. این نمونه باید با کمترین هزینه و بهترین یادداشت به دست مخاطبان برسد که آن ها را ترغیب کند که از محصولات و یا خدمات ما استفاده کنند.

برنامه سوم : طراحی متن های طنز و یا آموزشی در فروشگاه و نصب در محل کسب و کارمان. در این برنامه اگر متن ها به صورت پاپ و راحت نگارش شوند اغلب افراد را جذب خواهد کرد و چه بهتر که در گوشه ای از آن متن و محتوای قوی یک راه ارتباطی آسان برای عضویت در همان کمپین خلاقانه تعریف شود. در کنار محتوای آموزشی و طنز می توان از نوشته هایی استفاده شود که حس مخاطب را برای چند لحظه در اختیار بگیرد. (جملات تاثیرگذار)  مانند جمله : من مدیر شرکت فوکا هستم : با فشردن کلید روی همین استند می توانید برای من پیام بگذارید!

برنامه چهارم : از مشتریان، خریداران و مخاطبان خود ایده بگیرید. به آن ها بگویید که برای مثلا (پیشرفت در ارتباط با شما) چه ایده هایی دارند، آن ها را درگیر این اتفاق کنید. ضمن این که ایده هایی از طرف هزاران مخاطب در آرشیو شما جمع می شود، مخاطب هدف شما میفهمد که پیام هایش برای شما صاحب کسب و کار اهمیت دارد. برای قدردانی از زمانی که آن ها برای نگارش این ایده ها (هرچند کوتاه) گذاشته اند باید هدیه ای در نظر بگیرید و به صورت آفلاین و یا آنلاین قرعه کشی ماهیانه یا فصلی انجام دهید. این برنامه به شما کمک می کند که مخاطب را بیشتر دنیای کنید و قوی تر از رقبا به او و قلبش راه پیدا کنید.

برنامه پنجم :  تهیه راهنما و یا کتابچه های آموزشی (کتاب زرد) ویژه مشتریانی که از محصولات شما استفاده نموده اند و یا به دنبال خرید مجدد هستند. با تدوین کتاب هایی از این دست می توانید راهکارهای گوناگونی را در محتواهای مختلف به مخاطبان آموزش بدهید. در بحث تبلیغات و ارتباط با مشتریان مباحث آموزش و خدمات پس از فروش را به شدت دنبال کنید. به آن ها بگویید که هوایشان را دارید و فضایی را برای ارتباط بهتر آن ها با شرکت (کسب و کار) تعریف نموده اید. آموزش ها را می توانید در بستر مسابقه و یا چالش های انگیزشی برنامه ریزی و پیاده سازی کنید.

استراتژی دریا (نجات کسب و کار در وسعت پهناور بازار)

برنامه اول : همکاری و مشارکت تبلیغاتی با ستاره های کوچک و یا در حال پیشرفت. افرادی که در جامعه خود در حال محبوب شدن هستند را رصد کنید و به آن ها پیشنهاد همکاری دهید. از افرادی استفاده کنید که در عرصه های ورزشی، تلویزیون و سینما، فعالین حوزه مد و طنز (استندآپ کمدی) در حال اوج گیری هستند. آن ها شما را با خودشان به رسانه می برند و چون هنوز محبوبیت زیادی ندارند، هزینه زیادی گریبان گیر شما نخواهد بود.

برنامه دوم : همکاری با خیریه های در حال رشد و بیمارستان های خصوصی و… که به کمک و یاری کسب و کارهایی نیاز دارند که بخشی از فعالیت در حوزه مسئولیت اجتماعی را بر عهده بگیرد. در این برنامه باید ضمن تعهد در اجرای مسئولیت اجتماعی از طرف بنگاه اقتصادی طرف دوم (بیمارستان، خیریه و..) موظف گردد در رسانه هایی که در دست دارد شما را دخیل کند و به مخاطبان معرفی نماید.

برنامه سوم : اجرای مشترک فعالیت های فرهنگی آموزشی در قالب برنامه های یکپارچه و برنامه ریزی شده. در این برنامه ها ضمن معرفی کسب و کار خود می توانید از مخاطب ها و مشترکین طرف دوم (شرکت، موسسه، ارگان و…) برای جذب و رشد فروش استفاده نمایید. این تبلیغات بر پایه روابط عمومی شکل می گیرد و مهمترین مبحث آن پیگیری و ارسال نامه های متعدد به بخش های گوناگون و بنگاه های اقتصادی پویا می باشد. در کنار این ایده می توانید یک چالش بزرگ، راحت و بکر دیگر را هم امتحان کنید! این که بتوانید پنجشنبه یا یک روز شلوغ از کسب و کارتان را انتخاب کنید و با بستن درب مغازه همه را متعجب کنید، درب فروشگاه که بسته شد در بلندگوی خود اعلام کنید که اگر فردی سکه 50 تومانی یا 25 تومانی در کیف خود داشته باشد و به ما تحویل دهد تمامی جنس های او با 50 و 25 درصد محاسبه می گردد و تصور کنید چندین نفر در تکاپوی پیدا کردن آن سکه می گردند و چه اتفاق ها و بحث هایی که پشت درب مغازه (فروشگاه) شما نخواهد افتاد.

برنامه چهارم : تبلیغات همزمان به صورت دیجیتالی و آفلاین در رسانه های مشترکی که دیگر کسب و کارها از آن برخوردارند. مانند تلویزیون هایی که امروزه همه در فروشگاه های خود نصب نموده اند و یا استندهای تبلیغاتی که در فروشگاه ها وجود دارد و شما می توانید در آن تبلیغات مشترک انجام دهید.

برنامه پنجم : درخت آرزوها یکی از ناب ترین و بکر ترین فضاهایی است که در دریای پر تلاطم بازار ایران باید آن را جدی بگیرید و به صورت یک کمپین فعال تبلیغاتی آن را در محل کسب و کارتان رشد دهید و از آن لذت ببرید. این درخت به شما کمک می کند ضمن دریافت آرزوهای مخاطبانتان آن ها را به یک صمیمیت دو جانبه دعوت کنید. یادتان باشد آرزوی خود شما به عنوان مدیران کسب و کار باید بزرگتر و گویا تر نوشته شود و بر روی درخت نصب شود. آرزوی شما می تواند این جمله باشد: (آرزوی ما برآورده کردن تمامی آرزوهای شماست)

استراتژی مار و آتش (مجموعه فعالیت های حوزه دیجیتال) فناوری برتر امروز جهان در تبلیغات

برنامه اول : همکاری و مشارکت با جوانانی که در عرصه های استارت آپ و حوزه های دیجیتالی در حال فعالیت هستند و می توانند با دریافت مبلغ کوچکی از شما کسب و کار اینترنتی خود را فعال سازند. در این جا با قراردادی که می نویسید تا زمانی که آن کسب و کار در حال رشد است شما به عنوان اسپانسر اول آن حضور دارید و در تمامی تبلیغات و معرفی آن برنامه حضور دارید. از گرفتن جایزه ها تا رونمایی ها و …

برنامه دوم : برگزاری چالش هایی با محوریت برگزاری مسابقه های انگیزشی و فعالیت با یک هشتگ اختصاصی (ویژه). در این چالش موارد مهمی است که باید حتما آن ها را مدنظر قرار بدهید که برگزیده ی آنها مبحث پیام است. طراحی پیام در این برنامه بسیار مهم است که مخاطب بتواند به خوبی آن را درک کند و حس رقابت در آن ها برانگیخته شود. در ایجاد این رقابت، ضمن تبلیغ محصول تان مخاطب درگیر می شود تا بتواند خود را به پیروزی برساند و در این جا شما ممبر های زیادی را فالو خواهید کرد. مثال : چالش صد کتاب معاصر تاریخی، هشتگ: #کتابتاریخ و طرح مسابقه: هر مخاطبی با خواندن یک پاراگراف و شرکت در آزمون آخر هر هفته یک درصد هدیه از خرید محصولات و یا استفاده از خدمات دریافت خواهد کرد.

برنامه سوم : امتیاز دهی به مشترکین آنلاین و کسانی که در حال استفاده از خدمات و محصولات آنلاین هستند و این افراد با معرفی کسب و کار شما به همدیگر و افزایش تعداد مخاطبان از امتیاز های (طلایی.نقره ای.برنزی) طرح مربوطه بهره مند خواهند برد.

برنامه چهارم : هر شب یک نفر را به عنوان خریداران خود انتخاب کنید و در فضای مجازی با اشتراک عکس، فیلم و یا صوت از او بخاطر خرید قدردانی کنید. او را عضو مشتریان خوب و وفادار خود قرار دهید تا با این کار ترغیب شود و چندین مشتری دیگر را به مشتریان یا مخاطبان شما اضافه نماید و در ضمن تعداد بازدید های شما در این پلن به شدت بالا خواهد رفت چرا که باعث هیجانی مابین مخاطبان میشود که امشب چه کسی (و آیا من) قرار است معرفی شود.

برنامه پنجم : نصب پاپ آپ های تصویری (نمایشگرهای متصل به سیستم برنامه نویسی) در فروشگاه و محل کسب و کار و در اختیار گذاشتن برخی از محصولات و آموزش ها و محتواهای مورد نیاز مخاطب و یا نمایش برگزیدگان برنامه دوم یعنی (چالش ها). در این برنامه مهم ترین گزینه انتخاب دیتای مناسب برای مشتری استن که بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین استفاده را از محیط شما ببرد. در این برنامه می توان به در اختیار گذاشتن وای فای رایگان به مشتریان هم اشاره نمود که جهت استفاده از این سیستم (وای فای رایگان) باید حتما عضو کمپین های ما بشوند و یا باید وارد باشگاه مشتریان ما بشوند.

استراتژی درخت (همراستایی با محیط زیست و طبیعت)

برنامه اول : طراحی قوی کمپین های حمایتی از حفظ حیوانات و محیط زیست. در برخی از این کمپین ها باید به حفظ محیط زیست و بازاریابی سبز اشاره ویژه شود. این برنامه به صورت جدی و به صورت بلند مدت برنامه ریزی و اجرا خواهد شد. تبلیغات در این عرصه به صورت جدی و فراگیر قابل بحث و رشد است چرا که دغدغه ی اکثر انسان ها در جامعه حفظ محیط زیست است. می توان این برنامه را در حوزه فضای مجازی و فضای حقیقی اکران نمود.

برنامه دوم : مباحثی را آماده سازی کنید(محتوا) و در فضای مجازی (سایت، کانال های تلگرام، اینستاگرام، لینک داین، اپلیکیشن و…) طی سرفصل های آموزشی به مخاطبان ارایه کنید. مخاطب شما باید بتواند با کسب و کار شما ارتباط نزدیکی برقرار کند و از برخی مطالب آگاهی پیدا کند. گاهی می توانید به آن ها انتخاب های درست و غلط را راجع به محصول آموزش بدهید و به آن ها یاد دهید چطور و از چه راهی می توانند محصول شما را استفاده نمایند و یا راجع به موارد بیشتر و در حوزه های اطلاعات عمومی آموزش ببینند. پست هایی را آماده کنید که محتوای آن آموزشی باشد، به مخاطب هدف خود اطلاعاتی را انتقال بدهید که از آن ها بی اطلاع است.

برنامه سوم : از بسته بندی و یا پکیج هایی برای محصولات استفاده کنید که اگر از نظر بهداشتی محدودیتی نداشته باشد، مخاطب یا مشتری شما با برگرداندن آن به فروشگاه و یا مجموعه شما از جایزه ی خاصی بهره مند شود و یا از تخفیفی که همیشه خواهد ماند. با این کار شما دو هدف را دنبال کرده اید: هم مبحث مهم محیط زیست و هم مبحث یادآورنده که ذهن مشتری مدام درگیر آن باشد که با بازگرداندن آن بسته بندی یا … از امتیاز و تخفیف بهره خواهد برد.

برنامه چهارم : فرم تبلیغات در حال تغییرات اساسی از آفلاین و حوزه چاپی به فضای مجازی و آنلاین می باشد و شما هستید که باید با استفاده از پتانسیل ها و ایده های ناب افراد را از فروش اینترنتی کالاهای خود آگاه کنید که مشتریان و مخاطبان می توانند بدون آن که به صورت حضوری (و آلودگی هوا و..) اقدام نمایند، دریافت کنند. امروزه خرید های اینترنتی به شدت مورد استقبال مردم و صاحبان مشاغل آزاد قرارگرفته است اما نمی دانند با چه پلن و برنامه ای می توانند آن را عملی(اجرایی) نمایند. برای این مبحث راهکارهای بسیاری وجود دارد که با در اختیار داشتن تیم های فنی و اجرایی این حوزه می توان از این بستر به عنوان بهترین جایگاه و رسانه تبلیغات استفاده نمود. البته این برنامه ممکن است در برخی از نقاط با استراتژی مار و آتش هم همپوشانی داشته باشد اما ماهیت این نوع برنامه های بیشتر تبلیغاتی و در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا می باشد.

برنامه پنجم : در این برنامه می توانید با دادن پیام حفظ محیط زیست و چاپ اعلان های کوچک و بزرگ از جامعه هدف و مردم بخواهید که به محیط زیست(گل و گیاه، چمن و…) آسیبی نزنند که همگام با شهرداری ها و روابط عمومی شهرداری های کل کشور این کار به صورت رایگان و در برنامه مشترکی قابل پیگیری و انجام است.

برای داشتن یک برنامه هوشمند تبلیغاتی می توانید با دپارتمان تبلیغات هدفمند تیم وبسایت حمزه نژاد در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسالت وجودی ما کمک به کسب‌و‌کارهای کوچک است، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و مشاغل خانگی که کمتر از 50 کارمند داشته باشد. تاکنون به بیش از 100 بنگاه اقتصادی مشاوره تخصصی و منحصر‌به‌فرد داده و در تلاشیم در این بازار پرتلاطم و نا آرام از بستر و جریان درآمدزایی شما محافظت کنیم.