توسعه شخصیمزایای برند شخصی

مزایای برند شخصی

یک تصویر عمومی مشخص، قدرتمند و متقاعدکننده، این تعریف اصلی یک برند شخصی است.

مزایای ایجاد یک برند شخصی قدرتمند بسیار زیاد است. یک برند شخصی اثربخش تاثیر خودش را باقی می گذارد. چگونگی ساخت و توسعه یک برند شخصی را درک کنید و سپس از جریان بدون توقف مراجعه کنندگان ایده آل، همکاری سودآور، فرصتهای رهبری، اعتبار بیشتر و ارزش درک شده بالاتر لذت ببرید.

نکته: یکی از مهم‌ترین دارایی‌های یک شخص می‌تواند نام تجاری شخصی او باشد. مهم نیست یک دانش‌آموز ۱۶ ساله باشید یا یک کارمند باتجربه‌ی ۴۰ ساله، داشتن یک شخصیت آنلاین به شما اعتبار و هویت می‌بخشد.

  • اول از همه باید بدانید که یک برند به شما اعتبار می‌دهد. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جبران کردن کمبود تجربه در حوزه کسب‌و‌کار این است که خودتان را به‌عنوان یک رهبر سرسخت نشان دهید.
  • نکته دوم این است که ساختن یک برند شخصی باعث به ‌وجود آمدن یک شبکه‌ی قوی خواهد شد. شما با مصاحبه کردن با یک شخص می‌توانید رابطه‌ی خوبی با او به وجود آورید و در صورت نیاز از کمک‌های او بهره‌مند شوید.
  • سومین و آخرین نکته این است که وجود برند شخصی برای شما امنیت شغلی به همراه خواهد داشت. در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم همه‌چیز با سرعت در حال تغییر است و هیچ شغلی از امنیت کامل برخوردار نیست. داشتن یک برند شخصی به شما اطمینان می‌دهد که شغل مورد‌علاقه‌تان همیشه در دسترس است. هیچ ضمانتی وجود ندارد که برند شخصی شما به موفقیت برسد.

تعریف برند شخصی

برندسازی، علاوه بر دنیای کار، در زندگی شخصی نیز اثربخشی، قدرت و پایایی دارد، حتی بیشتر از بازاریابی و فروش. در واقع یک راه اثربخش است برای حذف رقبا. برندسازی یعنی تأثیر بر دیگران، با ایجاد هویتی که برداشت‌ها و احساسات معینی را به ذهن متبادر کند. برندسازی دیگر تنها مختص شرکت‌ها نیست. روند جدیدی به راه افتاده با عنوان برندسازی فردی. برندسازی موفق فردی، شامل مدیریت اثربخش برداشت‌های دیگران است و کنترل این برداشت‌ها و چگونگی تفکر دیگران درباره‌ی شما. داشتن یک برند قدرتمند در دنیای آنلاین، مجازی و فرد-محور امروزی یک دارایی ارزشمند به نظر می‌رسد. برند فردی رفته‌رفته تبدیل می‌شود به یک عنصر ضروری و کلیدی برای موفقیت فردی. این همان استراتژی جایگاه‌سازی است که پشت موفقیت افرادی نظیر اپرا وینفری، تایگر وودز، مایکل جردن، دونالد ترامپ، ریچارد برانسون و بیل گیتس قرار گرفته است. به همین دلیل است که باید برند خودتان باشید و مدیر زندگی خودتان. هر کسی برند شخصی خودش را دارد اما اغلب مردم از این موضع بی‌خبراند و به شیوه‌ای استراتژیک، مستمر و اثربخش مدیریتش نمی‌کنند. باید برند خود را و پیامی که منتقل می‌کند را تحت کنترل در آورید و بر برداشتی که دیگران از شما دارند اثر بگذارید. این کار به شما کمک می‌کند که رشدی اثربخش داشته باشید و خود را به عنوان یک حرفه‌ای استثنایی، از دیگران متمایز کنید.

 

3اصلی که ماهیت شخصی برند را تشکیل میدهد:

  1. به خودتان متکی باشید: اولین اصل برند شخصی خود شما هستید، هنگامی‌که در جامعه امتحان خود را پس داده‌اید، ارتباط برقرار کرده‌اید، ارتقا پیدا کرده‌اید و دیده شده‌اید. برند شخصی شما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که دو جز حیاتی از اطلاعات را به بازار هدفتان برساند: ۱- آنچه هستید ۲- آنچه تخصص دارید.
  2. برند شخصی شما یک تصویر ذهنی است که نشان دهنده ارزش‌ها، شخصیت و ویژگی‌های خاص شماست که موجب تمایز شما در میان رقبایتان می‌شود. لذا داشتن اعتمادبه‌نفس برای برقراری ارتباط با افراد ضروری به نظر می‌رسد.
  3. متعهد باشید: از طرفی برند شخصی یک تعهد است، تعهدی که به مخاطبانتان می‌گوید زمانی که شما را می‌بینند چه خدماتی دریافت می‌کنند. اگر توانستید بفهمید که ارزش بازار هدف شما چیست و برندی را ایجاد کردید که قول دهد مکرراً به آن ارزش‌ها پاسخ دهد، تصویری از برندتان به وجود آورده‌اید که موجب سیل مشتریان به سمت شما خواهد شد و این تا زمانی که بر عهدتان باشید ادامه خواهد یافت.
  4. ارتباط برقرار کنید: برند شخصی رابطه‌ای است که به‌واسطه آن می‌توانید بر مشتریان بالقوه و بالفعل اثر بگذارید. ویژگی‌های برند شما مشخص خواهد کرد که چقدر برتری دارید. شاید اگر یکی از دوستان شما به شما برای توسعه کسب و کارتان توصیه‌های بکند برای شما زیاد ملموس و تأثیرگذار نمایانده نشود ولی اگر همین توصیه‌ها از یک مشاور و پژوهشگر مارکتینگ عنوان گردد از دید شما بسیار تأثیرگذار بنماید.

 

حفاظت و نگهداری از برند شخصی

نگهداری از برند شخصی را به دو نوع تفکیک نمود:

برای حفظ برند خود در بازار، در تمام رویدادهای زمانبندی شده و خدماتی که به طور مستمر اتفاق می افتد شرکت کنید. مطمئن شوید کارهای چاپی طبق برنامه انجام می شود، پست ها در زمان مقرر فرستاده می شوند، کارت ها سفارش داده می شوند، به روزرسانی وب سایت در زمان خود اتفاق می افتد، هدایا ارسال می شوند و یک میلیون جزئیات دیگری که باعث می شوند ببینیم هر روز هزاران تماس تلفنی گرفته یا ایمیل می شود. باید یک مدیر برند داشته باشید. مطمئن شوید زیربنای برند شخصی شما مانند یک پا چوبی پوسیده فرو نمی ریزد. فردی را داشته باشید که تنها وظیفه او ایستادن بالای سر چاپخانه، شرکت خدمات پستی، عکاسان، طراحان گرافیک و متصدیان تهیه غذا باشد، بسیار مهم است. کسی که روی پرداخت های شما برای تبلیغات نظارت داشته باشد.

نوع دوم ارتباط با مشتریان است. باید به طور منظم از طریق پست، ایمیل یا تماس تلفنی با آنان در ارتباط باشید. چون مردم متنفرند از این که احساس کنند در تاریکی رها شده اند. پس زمانی که مشتریان شما از طرف شما به طور منظم ارتباطی دریافت نمی کنند، احساس می کنند در تاریکی رها شده اند. این کار ممکن است آن ها را بی میل سازد و این بی میلی زمانی ایجاد می شود که برای نخستین بار پس از ۶ ماه از شما بشنوند که درخواست ارجاع دارید. بدین ترتیب این ذهنیت را به وجود می آورید که هر وقت به چیزی نیاز دارد، تماس می گیرد. اگر مشتریان به شما با دید فردی که بی توجه، حسابگر و فرصت طلب است، می نگرند و معامله را خواهید باخت.

متخصصان مارکتینگ معتقدند ارتباطات منظم این پیام را به مشتریان شما منتقل می کند که برایشان ارزش قائلید و به آنان احترام می گذارید. این نوع ایجاد حسن نیت، ارجاع های بیشتری را برای شما ایجاد می کند و از حجم شکایت ها خواهد کاست.

 

همه ما برندهای شخصی هستیم. همگی به دنبال یک چیز هستیم: به رسمیت شناخته شدن، احترام، تاثیر گذار بودن و موفقیت. برندسازی شخصی دارای سبک خاصی نیست. برندسازی شخصی چیز عجیبی نیست. شبکه های اجتماعی، چاپ و نشر، بازاریابی، فروش، کار، بازی، عشق و هر آنچه که درباره این موارد می خوانید با هم در برندسازی شخصی جمع شده است.

 

12 راهکار برای بهتر شدن برن شخصی

۱- مخاطب خود را تعریف کنید

تمرکز وبلاگ شما و تمام محتوای آن باید برای تامین نیازهای خوانندگان آن تعریف شده باشد. نیازهای آنها چه مواردی هستند؟ مشکلات آنها شامل چه مواردی است؟ شما باید بتوانید حدس بزنید، اما با حدس خطر اشتباه کردن را هم در پی خواهید داشت. بهترین روش برای حذف حدس زدن بررسی و مطالعه است. در این رابطه چند سوال مشخص را در مورد اطلاعات جمعیت شناختی و روانشناختی آنها مطرح کنید و سعی کنید با مطالعه به این پرسشها پاسخ دهید.

در نتیجه این بررسی، شما می توانید بطور خلاصه جمعیت مخاطب خود را شرح دهید و با هدف تهیه و توسعه محتوایی متمرکز تر تلاش کنید.

۲- ارزش پیشنهادی مشخصی را ایجاد کنید

شما چه چیزی می توانید به مخاطب خود عرضه کنید؟ آیا شما منابعی را پیشنهاد می دهید که به دیگران کمک کند تا هوشمندانه تر کار کنند؟ آیا تفکرات رهبری را عرضه می کنید؟ اینها تنها چند نمونه کوچک از این دست هستند. برای این سوال پاسخی کوتاه و ساده ارائه دهید و آن پاسخ ارزش ارائه شده شماست. شما ممکن است نیاز داشته باشید تا این ارزش پیشنهاد شده خود را بررسی و تجربه کنید و در دوره های مختلف آن را تغییر دهید. داشتن یک ارزش پیشنهادی مشخص می تواند به عنوان یک چهارچوب روشن برای تلاش های شما مورد استفاده قرار بگیرد.

۳- یک شعار تجاری و جلب توجه کننده برای خود بنویسید

همیشه میزان شلوغی و هیاهو موجود در رسانه های امروزی را به خاطر داشته باشید و بدانید که تاثیر گذاری قوی و البته پر سرعت تا چه میزان حیاتی است. یک روش مناسب برای پاسخ دادن به این چالش گنجاندن ارزش پیشنهادی خود در یک شعار است.

 

۴- تصویری عالی و با کیفیت از خود تهیه کنید

ارائه کردن یک تصویر عالی از خودتان به شما کمک می کند تا اعتبار خود را ثابت کنید و در افراد اعتماد سازی کنید. این کار به شما در ارتباط برقرار کردن با رسانه های اجتماعی نیز کمک می کند. این تصویر باید بگونه ای واقعی زیبائی شما را از قسمت شانه به بالا نشان دهد. برای این کار حتی لازم است مقداری هزینه کنید. بعد از اینکه عکسهای تهیه شده را بررسی کردید، می توانید یک عکس مناسب را انتخاب و از آن بر روی سایت خود و تمامی سایتهای اجتماعی مورد نظر خود استفاده کنید.

 

۵- ظاهری مناسب ایجاد کنید

هر برند به یاد ماندنی، که شامل برند شما هم می شود، باید در تمام ابعاد دارای هماهنگی و تطابق باشد. استفاده از مجموعه متنوعی از لوگوها، رنگها و حروف باعث سردرگمی مخاطب شما می شود. وجهه ای مناسب را با طراحی یک لوگو حرفه ای، استفاده از رنگهای مناسب و تعداد محدودی از انواع مختلف حروف ایجاد کنید. استانداردهای تعیین شده را در تمام ابعاد شامل وبسایت، کارتهای ویزیت، تبلیغات و . . . مورد استفاده قرار دهید.

 

۶- رسانه خود را پیدا کنید

یک هدف در توسعه و تکامل برند شخصی شما باید تشکیل چیزی شبیه به یک طایفه باشد – به معنای مجموعه ای از طرفداران اختصاصی که به نوعی روح و روان آنها را در اختیار داشته باشید. شما باید راه بیان و عرضه خودتان به عنوان یک شخص بی همتا و ویژه را بیابید، دقیقا همانطور که هستید. این موضوع تنها یک وظیفه مانند تهیه یک تصویر مناسب برای پروفایل و تنها برای یک بار نیست. این یک فرایند است. سعی نکنید نسخه ای از خود بصورت مکتوب جلوه کنید. خودتان باشید. در متون مکتوب شده هم باید همانگونه که در هنگام صحبت کردن با یک نفر برخورد می کنید، ظاهر شوید.

 

۷- یک لیست ایمیلی فراهم کنید

برندسازی شخصی در قسمتهایی همان بازاریابی آنلاین است. با ارزشترین دارائی که یک بازاریاب آنلاین همیشه می تواند آرزوی داشتن آن را داشته باشد، یک لیست از ایمیل های مختلف است – یک پیشنهاد جذاب مانند ارائه یک کتاب الکترونیک یا یک وبیناری که آمادگی اجرای آن را دارید، تهیه کنید و قرار دادن یک صفحه فرود را در جایی در نظر بگیرید که آمادگی دریافت ایمیل آدرس های مخاطبان را داشته باشد.

 

۸- وارد یک مکالمه دو سویه شوید

دوره تک گوئی بازاریاب دیگر تمام شده و این سبک کار کردن در عمل مرده است. تمام افرادی که در پشت برندهای شخصی بزرگ قرار دارند، سخنوران بسیار توانایی هستند. آنها ابتدا گوش می دهند و سپس پاسخ می دهند.

فقط افراد سر سخت از دنیای قدیم بازاریابی هستند که همچنان تصور می کنند بازاریابان و حوزه تبلیغات باید پیوسته صحبت کنند و مصرف کنندگان هم گوش دادن را انتخاب کنند. مشتریان خود را از طریق شرکت در نظر سنجی، پر کردن پرسشنامه، درج نطرات در رابطه با مطالب وبلاگ، فروم و البته رسانه های اجتماعی تشویق به هم آهنگ شدن با دیگران نمائید. در مسیر تبدیل شدن به یک برند شخصی، هدف شما باید روشن کردن و به جریان انداختن گفتگوهایی معنا دار و مرتبط با برند در سطح جامعه خودتان باشد.

 

۹- محفلی از افراد تاثیرگذار را تشکیل دهید

همچنان که اقدام به ساخت برند شخصی خود می کنید، راههای مختلفی هم برای تاثیر گذار بودنتان وجود دارد. از طریق بکار گیری تاثیر و نفوذ دیگران می توانید میزان اثر گذاری خود را بالا ببرید.

مجموعه محتوایی را تهیه کنید که قدرت دیگر رهبران و کار آنها را به رسمیت شناخته و تائید کند. از دیگر کارشناسان بخواهید تا به تهیه محتوای شما کمک کنند. محفلی از دوستان و فعالان حوزه خود را در شبکه های لینکداین، گوگل+، و دیگر رسانه های اجتماعی گرد هم آورید. از افرادی که می شناسید بخواهید تا شما را به دیگر افرادی که می شناسند معرفی کنند (گاهی از آن تحت عنوان شبکه سازی هم نام برده می شود) و بدنبال فرصتهای همکاری با یکدیگر باشید.

لیست وبلاگ ها و کتابهایی را که مطالعه کرده اید منتشر کنید. از دیگر وبلاگ ها در مورد فرصت نگارش مطلب به عنوان نگارنده مهمان پرسش کنید. محتوای تولید شده توسط دیگرانی را که مورد تائید شماست به اشتراک بگذارید.

 

۱۰- تولید محتوا داشته باشید

تولید محتوا به منظور نشان دادن تخصص شما باید در هسته مرکزی فعالیت های برندسازی شما قرار داشته باشد. بر اشتراک گذاری دانش خود تمرکز کنید و بطور همزمان از داشتن یک دیدگاه قوی و ابراز نظر خود ترس و واهمه نداشته باشید. برای خود جایگاهی را در نظر بگیرید. شما ممکن است در نظر همه مطلوب نباشید، اما مطلوب همه بودن هدف شما نیست. شما در پی شعله ور ساختن علاقه به خود در بین گروه خاصی از افراد مناسب هستید. از انواع مختلف رسانه برای پوشش دادن علایق مختلف بازار هدف خود از قبیل وبلاگ، پادکست، وبینار، ارائه و معرفی در همایش ها و . . . ، کتاب الکترونیک و فایل های ویدئو استفاده کنید.

 

۱۱- مهارت ها و توانایی خودتان را در اختیار دیگران بگذارید

اساسا برندسازی به معنای پیدا کردن دوستان جدید است. دوستان برای شما چه کاری می کنند؟ آنها امکانات و اختیارات خود را در حد امکان در اختیار شما می گذارند و بیشترین تلاش خود را برای شما انجام می دهند. بنابراین شما هم باید برای آنها به همین صورت رفتار کنید و از امکانات و اختیارات خود به نفع سازمان ها و دوستان خود بهره ببرید. در برابر هر قدم مثبتی که برای شما بر می دارند از آنها تشکر کنید. از دوستان خود بپرسید که به منظور کمک کردن به آنها چه کاری از طرف شما برای آنها ساخته است.

 

۱۲- با دیگران ارتباط برقرار کنید و این ارتباط را حفظ کنید

توسعه و تکامل برند شخصی شما، و در نهایت توانایی شما برای منتفع شدن از ارتباطاتی منتج می شود که پیش از این بر روی آن سرمایه گذاری کرده اید. شبکه سازی را به کار روزانه خود تبدیل کنید و پیوسته در پی توسعه آن باشید. همیشه پیگیر ارتباطاتی که به تازگی حاصل شده باشید، در ارتباط با فرد یا سازمان مذکور باقی بمانید و مهمتر از آن همیشه به تعهدات خود به آن طرف جامعه عمل بپوشانید.

 

مزایای ساختن یک برند

یکی دیگر از مزایای ساختن برند شخصی که کمتر در مورد آن صحبت شده، این است که اهمیت عیب‌ها و نواقص شما را کمرنگ می‌کند. کارآفرینان جوان با ساختن یک برند شخصی با ترس‌های خود روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها همچنین متوجه خواهند شد که می‌توانند در پیشرفت حوزه‌ی تخصصی خودشان سهم مهمی داشته باشند. با این ‌حال افراد جوان باید دو نکته مهم را در رابطه با ساختن برند شخصی در نظر داشته باشند.

 

اول: نباید تقلبی باشند. آن‌ها باید شخصیت واقعی‌ خودشان را بپذیرند و آن را با تمام دنیا به اشتراک بگذارند. همه‌ی مردم دارای استعداد هستند و می‌توانند با  کمی فکر کردن به علاقه‌مندی‌هایشان، زمینه‌ی استعداد خود‌ را پیدا کنند.

 

دوم: خود را باید در خدمت تقویت کردن شبکه‌شان قرار دهند. ساختن یک برند شخصی به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست؛ بلکه در کنار مردم و با کمک کردن به مردم انجام می‌شود.

 

ساختن یک برند کار سختی نیست و اولین چیزی که باید بدانید این است که بسیاری از امکاناتی که جوانان امروزه در اختیار دارند، راه‌های مناسب برای ساختن برند شخصی هستند. در شبکه‌های اجتماعی مانند اسنپ‌چت، فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین فعالیت کنید و محوریت محتوای خود را موضوعاتی قرار دهید که به آن‌ها علاقه‌مند هستید. برای اینکه دیگران متوجه ارزش شما شوند، باید بر یک موضوع خاص تمرکز کنید و از طریق یک روش تأثیرگذار دیگران را تحت تأثیر قرار دهید. در مرحله بعد باید با افرادی که در حال حاضر در زمینه‌ی تخصصی شما برندهای قوی دارند، ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید با شما ملاقات و مصاحبه کنند. اما احتمال یک درآمد موفق را برای شما افزایش می‌دهد.

 

تعاریف زیادی از برندسازی فردی وجود دارد:

  • برداشت یا احساسی که فرد دیگری از شما یا نسبت به شما دارد.
  • بازتاب “آن چه که هستید و آن چه که باور دارید”، در “آن‌چه می‌کنید و چگونگی آن”.
  • ایجاد برداشت‌هایی معنادار از ارزش‌ها و کیفیت‌هایی که ادعایش را دارید.
  • اثرگذاری بر برداشتی که دیگران از شما دارند.
  • ارزش‌هایی که دیگران گمان می‌کنند شما دارید.
  • مجموع انتظارات و تداعی‌هایی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود.
  • تصویری که دوست دارید در هر آن چه می‌کنید نشانش بدهید.
  • حذف رقبا و تبدیل خودتان به وجودی منحصربه‌فرد و بهتر از تمام رقبایتان در بازار.

 

داشتن یک برند شخصی قدرتمند مزایایی دارد. یک برند شخصی:

  • برداشت‌های معناداری از ارزش‌ها و کیفیت‌هایی ایجاد می‌کند که شما ادعای آن‌ها را دارید.
  • به دیگران می‌گوید: شما که هستید، چه می‌کنید، چه چیزی شما را از دیگران متفاوت می‌کند، چگونه برای دیگران ارزش‌آفرینی می‌کنید و چه انتظاری می‌توانند از شما داشته باشند.
  • بر برداشت دیگران از شما تأثیر می‌گذارد.
  • انتظارات دیگران را شکل می‌دهد و خواهند دانست به هنگام کار با شما چه چیزی نصیبشان خواهد شد.
  • هویتی گرد شما خلق می‌کند که به آن وسیله مردم راحت‌تر به یاد خواهند آورد که شما چه کسی هستید.
  • باعث می‌شود مشتریان بالقوه، شما را تنها راه حل مسأله‌ی خود بدانند.
  • شما را برتر از رقبا جلوه می‌دهد و باعث می‌شود منحصربه‌فرد و بهتر از رقبایتان در بازار به نظر برسید.

 

اغلبِ این تعاریف اصیل و معتبر نبوده، و از نگاه بازاریابی (فروش) فردی نوشته شده‌اند. مفاهیم سنتی برندسازی فردی بیشتر روی بازاریابی فردی، ایجاد تصویر ذهنی، فروش، بسته بندی، نمود بیرونی (ظاهر)، ترویج خود، و رسیدن به شهرت متمرکز شده است. برندسازی فردی چیزی ورای بازاریابی و ترویج شخصی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسالت وجودی ما کمک به کسب‌و‌کارهای کوچک است، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و مشاغل خانگی که کمتر از 50 کارمند داشته باشد. تاکنون به بیش از 100 بنگاه اقتصادی مشاوره تخصصی و منحصر‌به‌فرد داده و در تلاشیم در این بازار پرتلاطم و نا آرام از بستر و جریان درآمدزایی شما محافظت کنیم.