اخبار تخصصیپیام تبلیغاتی اشتباه!

پیام تبلیغاتی اشتباه!

پیام تبلیغاتی اشتباه که مشتری را فراری می‌دهد!

این باور وجود دارد که تبلیغات نه تنها هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. با این حال پیام‌های تبلیغاتی نامناسب و بی‌مفهوم می‌تواند علاوه بر خدشه‌دار کردن اعتبار یک شرکت یا گروه تاثیر معکوسی روی جذب مشتری داشته باشد. تا به حال به متن پیام‌های تبلیغاتی که در خبرنامه‌های هفتگی یا وب‌سایت‌ها وجود دارد، دقت کرده‌اید؟

مطمئنا وقتی پیامی را بارها شنیده باشید، تکراری شده و دیگر نمی‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. در ادامه به بیان ۸ عبارت تبلیغاتی خواهیم پرداخت که بعضی از شرکت‌ها در برنامه‌ی بازاریابی خود، به اشتباه از آن‌ها استفاده می‌کنند:

 

۱. ما بالاترین کیفیت را ارایه می‌دهیم

همه‌ی کمپانی‌ها ادعا دارند که بالاترین کیفیت را ارایه می‌دهند و مشتریان هم می‌دانند که در ۹۹٪ موارد، این عبارت صرفا یک ادعای محض است.  ضمن این که منظور از “بالاترین کیفیت” مفهوم مشخصی نیست و معلوم نیست این کیفیت برتر در مقایسه با چه محصولی و بر اساس چه استانداردی تعیین شده است.

 

۲. بهترین خدمات را از ما بخواهید

تقریبا می‌توان گفت که تمام شرکت‌ها ادعای ارایه‌ی بهترین خدمات را دارند و تمام مشتریان هم می‌دانند که این ادعا در مورد تمام آن‌ها صدق نمی‌کند. ضمن این که تجربه ثابت کرده است شرکت‌هایی که روی این قضیه ادعای بیشتری دارند، خدمات قابل قبولی هم ارایه نمی‌دهند. به خاطر داشته باشید این قاعده‌ی معکوس همواره برقرار است: “همیشه روی موردی تاکید بیشتری دارید که کمتر به فکر انجام دادن آن هستید.”

 

۳. ما پیشرو در این عرصه هستیم

واژه‌های این عبارت قبل از این که به گوش برسد، اثر خود را از دست داده‌اند. چرا که اکثر ما از شنیدن این پیام خسته شده‌ایم. علاوه بر این، این سوال همیشه پیش می‌آید که “صنعت پیشرو” چه معنایی دارد؟ یعنی شما بهتر از هر شرکت دیگری این کار را انجام می‌دهید؟ آیا رقبا از وجود پدیده‌ای چون شما شگفت‌زده شده‌اند؟ بدیهی است که این عبارت هم جز ادعای پوچ، مفهوم دیگری ندارد.

 

۴. هدف اصلی ما مشتر‌ی‌مداری است

اگر هدف اصلی شما مشتری‌مداری است پس تمرکز چندانی روی کیفیت محصول، سرمایه‌گذاری یا کارکنان خود ندارید. چرا یک مشتری باید به چنین شرکتی اعتماد کند؟

 

۵. مجهز به آخرین فناوری هستیم

در واقع معنای ضمنی که از این پیام می‌توان برداشت کرد این است که “ما معمولی هستیم.” چرا که اگر پیشرفت تکنولوژی به سطح معینی محدود باشد، همه به آن دسترسی دارند. آخرین باری که شرکتی توانست محصولی فراتر از فناوری موجود در بازار ارایه کند را به خاطر دارید؟ بله. محصول آیفون اپل بود که آن هم مربوط به ۱۰ سال پیش بود.

 

۶. محصول ما نسل جدیدی از … است

همان اعتراض مورد قبل در اینجا هم وارد است. طبیعتا وقتی تکنولوژی حرکتی رو به جلو دارد، شرکت‌های دیگر هم در یک نقطه ثابت نمی‌مانند. اصطلاح “نسل” به یک جریان اشاره دارد. از این رو، روی کار آمدن “نسل جدید” را می‌توان به دیگر شرکت‌ها نیز تعمیم داد.

 

۷. در این زمینه به عنوان یک رهبر فکری شناخته شده هستیم

این شعار در ذهن خواننده این مفهوم را تداعی می‌کند که ایده‌های دیگر افراد متعلق به این کمپانی است. حتی در مثبت‌ترین حالت، این طور برداشت می‌شود که ایده‌های خوب نخست متعلق به این شرکت است و بقیه در حال استفاده از آن هستند. در کل “رهبر فکری” معنای معقولی ندارد و مفهوم قابل قبولی را منتقل نمی‌کند.

 

۸. اعضای تیم کاری ما گروهی مجرب هستند

یکی از راه‌های تشخیص پوچ بودن یک پیام تبلیغاتی آن است که از عبارت متضاد آن استفاده کنیم. برای مثال در مورد این پیام می‌توان گفت: “اعضای تیم ما گروهی بی تجربه هستند.” این نوع پیام‌ها در حالتی کاربرد دارند که پاسخی متقابل به پیام تبلیغاتی گروه رقیب باشند در غیر این صورت ادعایی خسته‌کننده و بی‌معنا هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسالت وجودی ما کمک به کسب‌و‌کارهای کوچک است، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و مشاغل خانگی که کمتر از 50 کارمند داشته باشد. تاکنون به بیش از 100 بنگاه اقتصادی مشاوره تخصصی و منحصر‌به‌فرد داده و در تلاشیم در این بازار پرتلاطم و نا آرام از بستر و جریان درآمدزایی شما محافظت کنیم.