بازاریابی نوینالگوی PEST در استراتژی بازاریابی چیست؟

الگوی PEST در استراتژی بازاریابی چیست؟

هرچند در سال­هایی که در حوزه­های مختلف کسب و کار در ایران حضور دائم داشته ­ام و از نزدیک با حرفه­ ای­ ها و غیرحرفه ­ای­ ها در ارتباط بوده ­ام، کمتر نشانی از طراحی و اجرای استراتژی­های بازاریابی که بر اساس اصول مطالعه شده و ثابت باشد، دیده ­ام اما به هرحال می­گویند که ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است!! به همین جهت سعی دارم در چند یادداشت کوتاه در خصوص برخی از پارامترهای اصلی طراحی استراتژیک کسب و کار توضیحاتی را ارائه نمایم که شاید با بازنگری به آنها این بار هوس استفاده از روش­های قانونمند و منضبط بوجود آید و مورد استفاده اصحاب استراتژی واقع شود. همانطور که می­دانید یکی از اصلی­ ترین مراحل تهیه و برنامه ­ریزی استراتژی برای کسب و کارها بررسی فرصت­ها و تهدیدها به عنوان عوامل خارجی (محیطی) و تحلیل نقاط قوت و ضعف به عنوان عوامل داخلی است. معمولاً بسیاری از فعالین از این مضامین را با عنوان SWOT نام می­برند و این در حالی است در ابتدای امر روش­های مختلفی برای برآورد و تحلیل عوامل داخلی و خارجی مجموعه وجود دارد و در واقع SWOT در مرحلۀ بعد صورت می­گیرد و تبدیل به ماتریسی می­شود که ورودی مرحلۀ QSPM یا همان انتخاب گزینه و راهکارهای بهینه می­شود.

یکی از الگوی­های موجود برای ارزیابی عوامل خارجی (محیطی) یا همان نقاط فرصت و تهدید مجموعه، شیوۀ PEST است که اطلاعات خروجی آن در ماتریس SWOT استفاده می­شود و در واقع این دو ابزارهای مکمل یکدیگر هستند.  PEST هیچ­گونه تضاد یا رقابتی با SWOT ندارد بلکه کمک می­کند تا اطلاعات قابل بررسی در SWOT اطلاعاتی مفید، بدردبخور و واقعی باشد. این الگو که در سال 1967 توسط “پروفسور آگیلار” استاد دانشگاه هاروارد ابداع شد، از چهار حرف P (politics)، حرف E (economics)، حرف S (society) و حرف T (technology) تشکیل شده است که با بررسی این پارامترها می­توان به خروجی موردنظر دست یافت. در این شیوه عوامل سیاسی عبارت است از مقررات دولتی مانند قوانین اشتغال، مقررات زیست محیطی و سیاست­های مالیاتی، محدودیت های تجاری و ثبات سیاسی. عوامل اقتصادی شامل هزینه سرمایه و قدرت خرید یک سازمان که تاثیرگذار است، رشد اقتصادی، نرخ بهره، نرخ تورم و نرخ ارز می باشد. از عوامل اجتماعی می­توان عوامل موثر بر روی نیازهای مشتریان و پتانسیل اندازه بازار برای تولیدات و خدمات سازمان­ها و شاخصه­های رشد جمعیت، سن جمعیت و نگرش نسبت به سلامت نام برد. در آخر عوامل تکنولوژیک مورد بررسی قرار می­گیرد که این عوامل بر موانع ورود به بازار یا تصمیم ­گیری در خصوص سرمایه­ گذاری بر روی فن­آوری­ ها، مانند اتوماسیون، مشوق­های سرمایه گذاری و نرخ تغییرات تکنولوژیکی تاثیر می­گذارد.

این خروجی معمولاً به ایجاد “یک تصویر بزرگ” ذهنی برای هرگونه راه ­اندازی یا تغییر در کسب و کار کمک می­کند. در این میان هرکدام از این واژه­ها شامل زیرمجموعۀ اطلاعاتی خود می­شود. در واقع استفاده از این روش می­تواند چهار موقعیت جدید را برای صاحب کسب و کار ایجاد نماید. اول ترغیب در استفاده از فرصت­ها و هشدار در برابر تهدیدات، پس از آن ارائۀ راهکارهایی برای تغییر روش­هاست که می­تواند خروجی این روش باشد. این روش از طرفی به کسب و کارهایی که هنوز در مراحل اولیه هستند (مانند استارت­ آپ­ ها) نشان می­دهد که اگر در معرض احتمالات شکست هستند، تدابیری برای جلوگیری از آن داشته باشند. در شکل نهایی PEST به شما کمک می­کند اگر قصد دارید وارد یک کشور، بازار یا منطقه جدید شوید با دیدگاهی واقع­ بینانه برنامه­ های توسعه­ ای خود را پیاده ­سازی کنید.

هرچند شاید در ایران این نگرش وجود دارد که بررسی فرآیندهای کلان در کسب و کارها (علی ­الخصوص کسب و کارهای کوچک) چندان شدنی نیست اما باید اذعان داشت طرح و جوابگویی به برخی سئوالات می­تواند راهگشای بسیاری از شبهات باشد. تحلیل فرصت­های بکر و ناگهانی در کنار تهدیدات قریب­ الوقوع خود زمینۀ تغییرات فراوانی در کسب و کار است. در این میان استفاده از شیوه ­هایی همچون “طوفان فکری” تا حد زیادی می­تواند راهگشا باشد. برای ایجاد این طوفان فکری، در پلۀ اول سئوالات در حوزۀ سیاست، اقتصاد، اجتماع و تکنولوژی و در محدودۀ کسب و کار موردنظر مطرح می­شود. به عنوان مثال در خصوص بررسی فرصت­ها، می­توان از فرصت­هایی که فن­آوری­ های جدید بوجود می­آورند، برای شناسایی مشتریان جدید، از جریان منابع مالی جدید برای خلق اجازه سرمایه­ گذاریدر تجهیزات بهتر، و از تغییر سیاست­های دولت در گشودن بازارهای جدید استفاده نمود. از طرفی تسهیل برخی مقررات که سبب تشدید رقابت­ها می­شود یا افزایش نرخ بهره در صورتی که دارای بدهی هستید می­توانید از تهدیدات مجموعه باشد. در مرحلۀ بعد و پس از پاسخگویی به سئوالات تمامی فرصت و تهدیدات ناگهانی که به سبب تغییرات چهار پارامتر اصلی قابل تخمین هستند بررسی می­شود و سئوال اساسی (اینکه این فرصت­ها و تهدیدات هر کدام چگونه به کسب و کار شما کمک می­کند؟) مطرح می­گردد. فرصت­ها هر کدام یک شانس برای رشد و تهدیدات هر کدام یک پتانسیل برای نابودی تمامی دستاوردها خواهد بود. مرحلۀ بعد برنامه­ریزی و تحلیل فرآیندهای عملیاتی برای کنترل شرایط خواهد بود و بخش مهمی از اطلاعات مربوط به SWOT شما شامل می­شود.

تمام این تغییرات در شیوۀ PEST قابل بررسی و تحلیل است. چنین روش­هایی باعث می­شود در درک یک تصویر کامل از تمامی نیروهای پیرامون که در معرض آن هستید مطلع شوید و بتوانید بدرستی از آنها استفاده کنید. در یادداشت­های بعدی از روش­های دیگر عوامل محیطی مانند EFE یا مدل پورتر و همچنین روش­های عوامل داخلیIFE مطالبی را خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسالت وجودی ما کمک به کسب‌و‌کارهای کوچک است، شرکت‌ها، فروشگاه‌ها و مشاغل خانگی که کمتر از 50 کارمند داشته باشد. تاکنون به بیش از 100 بنگاه اقتصادی مشاوره تخصصی و منحصر‌به‌فرد داده و در تلاشیم در این بازار پرتلاطم و نا آرام از بستر و جریان درآمدزایی شما محافظت کنیم.